شکایت خانواده های شهدای نقده همچنان بدون جواب مانده است

با اینکه بیش از یک سال از شهادت چهار تن از تظاهر کنندگان روز ۴ خرداد ۱۳۸۵ در سولدوز(نقده) گذشته٬ پیگیریها و شکایت خانواده های این چهار شهید از عاملین قتل عام مردم نقده هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

در نتیجه تظاهرات گسترده ماه مه ۲۰۰۶ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۸۵) در شهرهای آذربایجان که در اعتراض به تبعیضهای سیاسی٬ اقتصادی٬ فرهنگی و ... بر علیه ترکهای آذربایجان و به دنبال درج کاریکاتور توهین آمیز روزنامه دولتی "ایران" (ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران) صورت گرفت٬ بیش از ۷ هزار تن در شهرهای آذربایجان و تهران دستگیر٬ صدها تن زخمی و بیش از ۲۰ تن جان خود را از دست دادند.

مردم سولدوز تعداد جانباختگان اعتراضات ۴ خرداد ۱۳۸۵ در این شهر را نزدیک ۲۰ نفر می دانند. تلویزیون ایران شب حادثه این تعداد را ۶ تن ولی در برنامه های بعدی چهار تن دکر کرده است. سه تن از این چهار نفر به نامهای توحيد آذريون (۲۵ ساله - فرزند رحمت اله)٬ همت اسمزاده (۳۵ ساله -فرزند مرتضی)٬ حسین فتحي پور(دانش آموز ۱۷ ساله - فرزند اکبر ) در شهرستان نقده و یک تن دیگر عسگر قاسمي (۳۹ ساله - فرزند قربان) در شهر محمدیار در نزدیکی نقده به خاک سپرده شدند. مراسم تدفین تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور حدود ۲ هزار نیروی مسلح برگزار شد. تنها خانواده و بستگان درجه یک جانباختگان اجازه حضور در مراسم را داشتند.

به گفته مادر توحید آذریون شاعر جوان آذربایجانی که تنها چند ثانیه امکان دیدن جسد فرزند ۲۵ ساله اش را به او داده بودند٬ چهره فرزندش یک روز پس از مرگ خندان بوده است. ساعت ۹ پنجشنبه شب ۴ خرداد خبر شهادت توحید را به مادرش داده بودند. توحید آذریون ساعت ۶ عصر همانروز با اصابت گلوله ای به قلبش آناْ جان خود را از دست داده بود.

خانواده های چهار شهید نقده ای علیرغم فشارها و تهدیدهای زیاد همان روزها شکایتنامه ای را بر علیه فرمانداری نقده٬ فرماندهی مقاومت بسیج منتقه٬ فرماندهی نیروی انتظامی و ... تنظیم و به ارگانهای مختلف مراجعه کرده اند. با وجود پیگیریهای زیاد تا کنون هیچ جواب قانع کننده ای به خانواده های قربانیان داده نشده است. همچنین هیچ وکیلی وکالت این خانواده ها را نپذیرفته است.

اورمونيوز(۵ مرداد ۱۳۸۶)