اسامی و عکس های 10 نفر از کشته­شدگان اعتراضات خرداد 1385 ملت آذربایجان در ایران

طبق کنوانسیون­های بین المللی، دولتها و نیروهای شورشی تحت هر شرایطی حق شلیک و کشتار غیر نظامیان را ندارند، ولی متاسفانه دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه سلسله عملکردهای خود در نقض حقوق بشر و قوانین بین­المللی، تجمعات مختلف شهرهای آذربایجان را به شدت سرکوب و به خاک و خون کشید. ماده 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی مقرر می دارد « تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است». و نیز طبق ماده 20 کنوانسیون بین­المللی حقوق بشر برگزاری تجمعات حق هر انسانی است.

به رغم تمامی موارد فوق دولت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نیروهای چهارگانه نظامی خود ( ارتش، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی) با شیلک مستقیم به سوی تجمع­کنندگان در روزهای 1 خرداد در تبریز، 2خرداد در اورمیه و 4 خرداد در نقده و مشکین شهر تعداد کثیری از مردم بیگناه را به جرم طلب کردن ابتدايی ترین حقوق ملی و انسانی خود به خاک و خون کشید. طبق آمار غیر رسمی تاکنون در جریان این سرکوب وحشیانه دهها نفر جان خود را از دست داده­اند، صدها نفر مجروح و تعداد کثیری بازداشت گردیده­اند. بایکوت شدید خبری منطقه و حساس نبودن ارگانهای اطلاع رسانی و حقوق بشر فعال در ایران سبب گردیده است که هنوز تعداد و اسامی شهدای حوادث اخیر بطور قطعی مشخص نشده باشد.

"شورای حقوق بشر آذربایجان" پیرو اطلاعات موثق جمع آوری شده از مراکز بیمارستانی و خانواده­های شهداء اسامی 10 نفر و تصویر 9 نفر از این شهداء را منتشر می­کند.

کمیته اطلاع رسانی شورای حقوق بشر آذربایجان مصادف با اولین جلسه "شورای حقوق بشر" اسامی ده نفر از شهداء وقایع اخیر آذربایجان را به همرا عکس های آنان منتشر می کند و امیدوار است تمام نیروهای طالب حقوق بشر و دموکراسی­خواهی صدای عدالت­خواهی ملت آذربایجان را شنیده و به مدد آنان در مبارزه با آپارتاید و تبعیض بشتابند.

لازم به ذکر است که کمیته در تلاش است تا در اولین فرصت اسامی دیگر شهداء و مجروحین و شکنجه شدگان را به همراه اسناد منتشر کند لذا از کلیه افراد تقاضا می­گردد هر گونه اطلاعات(ازقبيل عكس، فيلم و سند) خود، در این زمینه، را در اختیار این کمیته قرار دهند.

اسامی شهداء نقده :

این افراد در تیراندازی نیروهای سپاهی و انتظامی؛ در مورخه 4/3/85 که با فرماندهی مستقیم سرهنگ محبی نیا(بردار نماینده مردم تکاب در مجلس)؛ به شهادت رسیده­اند. یکی از مسئولان سردخانه بیمارستان امام خمینی نقده اظهار داشته است که تعداد شهداء در همان روز 14 نفر بوده است که تعدادی از آنها به بیمارستان عارفیان (متعلق به سپاه اورمیه) انتقال داده شدند. با اینحال تا به امروز افرادی که تصاویر آنها در ذیل آمده است شهادتشان قطعی است و در نقده به خاک سپرده شده­اند.

اسامی به ترتیب تصاویر از راست: عسگر قاسمی، همت اسم زاده، حسین فتحی پور، محمد علی جنت نیا، توحید آذریون

اسامی شهداء تبریز:

شدت سرکوب و تیراندازی نیروهای نظامی در اولین روز خرداد حکایت از وجود شمار كثيري شهيد در این شهر دارد. یا اینحال بایکوت شدید خبری و وجود شرایط شبه نظامی در تبریز تنها به ما امکان شناسایی دو نفر از شهدا را داده است.

بهزاد صبوحی نژاد ساکن کوی پرواز تبریز که بر اثر شدت شکنجه و ضربات به شهادت رسید. پیکر بی جان وی در مورخه 3/3/85 در حالیکه بر دستهای وی اثر دستبند و در جای جای بدنش اثر شکنجه نمایان بود از استخر شاه­گؤلوی تبریز به دست آمد؛ نامبرده از فعالان شناخته شده حرکت ملی آذربایجان در محله پرواز بوده است. در ضمن برادر وی نیز مفقود هستند و از سرنوشت ایشان هیچ اطلاعی در دست نیست. (به علت فشار بر خانواده وی موفق به تهیه تصویر از وی نشدیم)

بهزاد صبوحی نژاد

رضا میرآقاپوردرویش از فعالان محله امامیه تبریز بوده و بر اثر شدت ضربات و جراحات وارده سه روز بعد از بستری در بیمارستان جان باخت.


رضا میرآقاپوردرویش

اسامی شهداء اورمیه:

در جریان تظاهرات2 خرداد اورمیه نیزدو نفر به شهادت رسیدند که عکس و تصویر آنها در ذیل آمده است.

فرزاد اسد پور (22ساله دانشجوی دانشگاه آزاد اورمیه) و شهید ایواز سیاحی

اسامی شهداء مشکین شهر:

جلیل عابدی در جریان تظاهرات 4 خرداد بر اثر شلیک مستقیم یک درجه­دار نیروی انتظامی به سرش به شهادت رسید. خانواده ایشان تحت فشار شدیدی هستند و وکیل آنان آقای صالح کامرانی نیز هم اکنون در بازداشت به سر می­برد.

جلیل عابدی

"روابط عمومی شورای حقوق بشر آذربایجان"